کمیته انضباطی سازمان تاکسیرانی

%da%a9%d9%85%db%8c%d8%aa%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%b6%d8%a8%d8%a7%d8%b7%db%8c-640x360

نگاهی به کمیته انضباطی سازمان تاکسیرانی مهاباد و حومه

از جمله وسائط نقلیه ی عمومی که در سراسر نقاط جهان معمول و شناخته شده تاکسی است. تاکسی به عنوان وسیله نقلیه عمومی و قابل اطمینان روزانه بخش عظیمی از مسافرتهای درون شهری و حتی برون شهری را برای شهروندان میسر می سازد.
تسهیل در عبور و مرور شهری با کمترین هزینه، جلوگیری از افزایش ترافیک، دسترسی آسان شهروندان برای صرفه جویی در مصرف انرژی، زمان و کمرنگ کردن حضور خودروهای شخصی در معابر و اشتغال و درآمدزایی شاید حیطه فعالیت و کارکردهای آشکار و پنهان تاکسی را در خود بگیرد. مخصوصاً در شرایطی که مصرف نامتعارف انرژی هزینه های بسیاری را بر خانوارها تحمیل می نماید و ترافیک های سنگین، نفس معابر شهر را بخصوص در بافت مرکزی گرفته است، استفاده از تاکسی می تواند گزینه مناسبی برای انجام بسیاری از امورات روزمره باشد.
در مهاباد تاکسی های تلفنی، خطی و ون به تعداد ۱۷۰۰ دستگاه در طول روز مشغول فعالیت هستند و مرکز ۱۳۳ نیز از ساعت ۹ شب تا ۷ صبح آماده سرویس دهی به همشهریان مهابادی است.
با توجه به وسعت شهر و شمار وسائط نقلیه فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی، اهمال و بی توجهی درعمل به قوانین، مقررات و همچنین مجموعه مسایلی که بین رانندگان و مسافران حادث می گردد، سازمان تاکسیرانی را بر آن داشته به منظور بررسی شکایات و همچنین گزارشات بازرسان این سازمان در رابطه با عملکرد و اجرای مفاد قانونی در فعالیت تاکسیها، مجمعی را به نام کمیته انضباطی تاکسیرانی در چارت سازمانی خود بگنجاند. در مهاباد بستگی به نیازو تعداد پرونده ها و مشکلات، کمیته انضباطی در روزهای چهارشنبه با حضور عضو شورای اسلامی شهر نماینده شهرداری، نماینده تاکسی داران و نماینده ی آژانسهای تاکسی تشکیل می گردد.
در هر جلسه از کمیته انضباطی تاکسیرانی، حداقل ۲۰ و حداکثر ۳۰ الی ۴۰ پرونده با موضوعات گزارشهای بازرسین سازمان و یا شکایات مسافرین و شهروندان در خصوص نحوه سرویس دهی رانندگان و کرایه های دریافتی مورد بررسی قرار می گیرد.
اکثر گزارشات بازرسان با مشکلات آئین نامه ای و عدم رعایت مفاد و موارد قانونی فعالیت تاکسی ها اعم از نداشتن کارت صلاحیت راننده، بی نظمی در اداره کردن دفتر آژانسهای تاکسی تلفنی و عدم همکاری مفید و موثر تاکسیهای سه گانه با بازرسان و سازمان و… است.
در خصوص مشکلات شهروندان، درخواست کرایه بیش از نرخ ابلاغ شده و برخورد و اصطکاک بین راننده و مسافر بیشترین آمار را در شکایات در برمی گیرد.
البته لازم به ذکر است، در هر جلسه از کمیته انضباطی تاکسیرانی پرونده هایی با موضوعات مختلف نیز مطرح می گردد که عمده آنها، عدم آشنایی شهروندان با قوانین، مقررات و حقوق و وظایف خود در استفاده از تاکسی ها را نشان می دهد.
شهروندان شاکی از رانندگان تاکسی با پرکردن فرم مخصوص شکایت حاوی موضوع و تاریخ رویداد، مشخصات وسیله نقلیه و مشخصات خود در جلسه کمیته انضباطی با حضور اعضای کمیته راننده متخلف حاضر شده و مورد شکایت را مطرح می نمایند، همچنین راننده نیز نظرات خود را در رابطه با موضوع بیان و نهایتاً اعضای کمیته با بررسی موضوع و تطابق آن با قوانین و مقررات و وظایف وسائط نقلیه عمومی آرای خود را در خصوص شخص متخلف صادر می نمایند که بسیار مشاهده می شود برخوردهای صورت گرفته بین مسافر و راننده در اثر سوء تفاهم و با تذکر به شخص خاطی و توجیه و تنویر و همچنین اخذ رضایت طرف شاکی پایان می یابد.
البته در مواردی که مسایل خلاف قانون و مقررات سازمان و زیر پاگذاشتن حقوق شهروندان به میان می آید کمیته انضباطی با جدیت تمام مجازاتهای پیش بینی شده را منظور می نماید که از جرائم نقدی گرفته تا انتقال وسیله نقلیه به پارکینگ و لغو کد و پروانه فعالیت و حتی طرح موضوع در سایر مراجع حقوقی را در بر می گیرد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که شهروندان محترم در مرحله اول لازم است که به حقوق خود در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی آشنایی کامل داشته باشند و در مرحله دیگر وظایف و حیطه اختیارات این دستگاه را مدنظر قرار داده و مطالعه نمایند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *